Wednesday, July 8, 2009

Ada pesakit cetus ketegangan

SEBAGAI doktor bertugas di hospital kerajaan, saya sering tersentuh berikutan laporan akhbar mengenai kecuaian hospital, terutama di hospital kerajaan.Saya berpendapat, akhbar berperanan memberikan maklumat tepat di samping menaikkan martabat dan nama baik sesebuah institusi. Pada masa sama, akhbar juga boleh menjatuhkan nama baik sesebuah institusi dengan hanya satu berita.Tidak hairanlah pepatah mengatakan 'mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang.' Berdasarkan pengalaman, laporan akhbar yang menyiarkan aduan pesakit tidak berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan dan yang menyedihkan aduan akan disiarkan dulu dan jawapan mengenainya akan disusuli kemudiannya.
Paling menyedihkan ada jawapan dan penjelasan itu tidak disiarkan menyebabkan persepsi masyarakat akan terus tertanam dengan laporan sensasi awal.Untuk pengetahuan, apabila aduan disiar, banyak masa dan tenaga perlu dihabiskan dari peringkat kakitangan sokongan sehingga ke pakar, ketua jabatan dan pengarah untuk menyiasat kesahihan aduan.Kakitangan terbabit akan dipanggil segera kerana laporan tidak mungkin dapat disediakan tanpa pembabitan mereka. Jika sekiranya hari berkenaan ada tugas penting, doktor dan jururawat terbabit akan segera meninggalkan tugas untuk menyediakan laporan.
Ini mengganggu jadual perkhidmatan yang disediakan. Kadangkala, jangkamasa untuk menyediakan laporan mengambil masa sehari dan laporan lengkap akan dihantar ke ibu pejabat pada hari sama.Pihak pentadbir kemudian akan menghantar jawapan balas hasil siasatan kepada pihak media, namun kadangkala ia tidak disiarkan. Bayangkan apa akan berlaku jika aduan pada akhbar mengenai sesuatu hospital berlaku bertalu-talu.Bukan saja nama baik perkhidmatan terjejas, malah perkhidmatan kepada pesakit juga terganggu. Laporan berat sebelah akan menyebabkan kakitangan hospital beranggapan apa saja kebaikan mereka lakukan untuk pesakit tidak langsung dihargai. Maklum balas dalam bentuk laporan akhbar ini akan membawa lebih keburukan berbanding kebaikan.
Penyiaran itu akan menjarakkan lagi hubungan orang ramai dengan hospital di samping mewujudkan persekitaran kerja yang tegang dan 'counter-productive.' Ia juga akan terus memahat persepsi negatif masyarakat terhadap perkhidmatan hospital kerajaan sehingga menjadi kudis yang sukar dirawat dan dipulihkan.Pihak hospital sentiasa sedar pentingnya usaha meningkatkan mutu perkhidmatan dan saya yakin setiap hospital sentiasa berusaha melaksanakannya. Satu pendekatan digunakan adalah dengan mendengar keluhan dan maklum balas pesakit melalui kemudahan peti surat aduan, laman web aduan.Selain itu, kesediaan hospital untuk bersemuka dengan pengadu sama ada melalui telefon atau perjumpaan.Sehubungan itu, saya meminta masyarakat, akhbar dan juga pihak yang menyediakan perkhidmatan kesihatan supaya mencari titik pertemuan dan jalan penyelesaian secara berhemah supaya nanti tidak ada sesiapa teraniaya.Saya juga berharap masyarakat dan akhbar tidak mewujudkan budaya menuding jari mencari salah. Masih ramai doktor yang bekerja di perkhidmatan kerajaan sebenarnya bekerja dengan ikhlas, komited dan meletakkan kepentingan pesakit di hadapan daripada kepentingan diri.Cuma tanggapan pesakit yang masih berasakan perkhidmatan kerajaan sebagai 'perkhidmatan kelas kedua' menyebabkan mereka tidak melihat kebaikan yang dilakukan selama ini. DOKTOR HOSPITAL KERAJAAN,Alor Star, Kedah http://perkhidmatanawam.blogspot.com/2008/05/aduan-pesakit-cetus-ketegangan-di.html

No comments:

Post a Comment