Thursday, November 24, 2011

Klinik Kesihatan




93 comments:

  1. Tidak puas hati seorang misi di klinik kesihatan majidee johor bahru datang keja lewat.masuk rehat pun lewat.sedangkan rumah dekat dengan tempat keja.tapi tiada tindakan di ambil.patut kah seorang kakitangan awam berbuat demikian? di harap pihak atasan mengambil tindakan displin.

    ReplyDelete
  2. takde tindakan ke?

    ReplyDelete
  3. klinik kesihatan ni memang teruk.takde org buat aduan.Dah la keja slow.Tengok klinik pregnancy,kena tunggu punya la lama.tak sistematik langsung.Org klu tak kerja takpelah,ni org yg bekerja tak ke leceh.Kdg janji suruh check semula malam(kul 8 cam tu),bila dtg lampu tutup siapa pun takde.Kena gi kuarters sebelah lak,gi panggil.Apa cerita ni.?...

    ReplyDelete
  4. Klinik kesihatan di Puchong batu 14 service dekat counter mengandung bukan 1st come 1st serve basic. Panggil Suka hati saja. Kaki tangan banyak tapi semua sembang saja. Management alat awam kerusi banyak rosak. Ini sungguh Bahaya apabila di duduki oleh orang tua dan orang mengandung.

    ReplyDelete
  5. Tidak puas hati dengan penjaga makmal di klinik sri medang besut terengganu.. Pkul 10:30pg da rehat.. Patient menunggu sampai stgh jam baru penjaga makmal datang.. Dia boleh plak marah ke ibu mertua sbb buat aduan tentang dia, sedangkankan piagam pelanggan pertama di setiap klinik kesihatan melayan pelanggan dengan ramah mesra, sopan-santun dan senyuman.. Ini boleh membuat pandangan serong semua pihak terhadap klinik kesihatan.. Di harap pekerja tersebut diambil tindakan tatatertib yang sepatutnya..

    ReplyDelete
  6. Pukul 2.30 ptg td sy bw adik ke klinik gigi klinik taman ehsan kepong kerana bengkak gusi. Adik sy kne tunggu 33 pesakit lain yg dtg terdahulu..tahan jew sakit kt ruang menunggu smp jam 4.30 bru tibe turn dia..bila msk bilik no 2 tu..dorg bius..inject 4 jarum...then terus cabut 2 gigi adik saya tanpa bg tahu apa2 kt adik saya...da la gusi bengkak..doktor muda tu trus cabut gigi tanpa tunggu kesan ubat bius!!!!!!! Bayangkan adik saya terpaksa tahan kesakitan yg TERAMAT SANGAT!!!! KEPUTUSANBTERUS CABUT TANPA FIKIR KESAN KE ATAS PESAKIT HANYA KERANA WAKTU KERJA PUKUL 5 LAGI BEBERAPA MINIT!!!!!!.. kerana sakit cabut gigi tanpa kesan ubat bius, adik sy terjelupok tahan sakit tepi dinding TAPI TAK SEORANG PN NURSE YG LALU LALANG NK BALIK HIRAUKAN ADIK SAYA!!!

    ReplyDelete
  7. Saya adalah seorg pekerja swasta dan saya telah mendaftar untuk pemeriksaan lanjut untuk kandungan saya di Klinik Kerajaan Rawang, disebabkan klinik tersebut adalah terdekat dengan rumah saya. Pada mulanya saya memang takut nak pergi sebab ramai kawan2x bgtau layanan staff nurse selalunya mmg teruk. Tetapi saya sungguh berbangga dgn kesemua STAFF NURSE yg kebanyakkan peramah, smiley face,memberi penerangan yg betul,dan tak lupa juga membuat check up kat rumah. Disebabkan ini adalah anak pertama,saya akan bersungguh2x pergi ke klinik utk chk up. Disini saya TAK PUAS HATI dengan pekerja MAKMAL. MEMANG TERUK SANGAT,terutama makmal menguji air kencing. Yg paling benci ialah staff tu adalah sama bangsa dgn saya. Dahlah tandas terlalu KOTOR sampai ada patient pengsan dengan bau yg teruk itu. Saya berharap sangat kepada pihak yg membaca blog ini mengambil tindakan atau memberi latihan yg secukupnya kpd staff yg sebegini. setakat mengajar utk senyum pun jadilah. Pagi2x pergi klinik jumpa org mcm ini mmg sakit hati dan putus semangat..

    ReplyDelete
  8. ni kalau buat aduan bejalan ke? kalau jalan 1 aduan aku nak buat. klinik kesihatan kerajaan di malaysia ni boleh di katakan lembab dan tidak cekap dalam mengendalikan satu-satu pesakit. hati ni 29 Januari 2014 jam 8.00am. aku tnggu smpai skg belum panggil-panggil lagi. bila dah panggil boleh pula kata tak terima. apa ingat ak ingin sangat dtg klinik kerajaan ni. orang kamu juga yang suruh datang klinik kerajaan. menyampah kalau berurusan dengan kerajaan. tp tak semua macam tu. stengah2 saja agensi yang lembab mengendalikan kes. makan gaji buta. minta ubah sistem mengendali pesakit di klinik Luyang SABAH. 1 orang mau 1 jam ka periksa pesakit?

    ReplyDelete
  9. Klinik kesihatan pagoh muar jhr....servis dan perkhidmatan sgt3 lmbat...tiap kali dtg buat pemeriksaan kandungan x prnah dpt blk ikut waktu piagam pelanggan pjbt kesihatan pagoh iaitu 60 minit untuk setiap seorang pelanggan.sungguh menghampakan...dri tempoh kandungan 2 bln sehinggalah msuk 9 bln,perkhidmatan tetap slow....very2 slow...

    ReplyDelete
  10. aku tgk ader certain klnk ramai....tp staf kurang simpati kat diorg... org ramai dok complain je.....pelik2.....1 org nak serve ramai org..... korg kurg sabar p se swasta....kene tunggu gak....

    ReplyDelete
  11. sebab korang xpernah kerja n xpernah ada kat tempat kakitangan klinik.. kita orang kerja terkangkang tersiat.. korang nampak ??? sebelum nk buat aduan apa2 sila fikir... bukan nak ckp apa lah.. sebb bila sakit korang cr kami.... korang ada kecemasan.. kami bru nk tido.. korang call.. kami xde masa nk pergi makan.. nk bersama keluarga.. nk uruskan urusan peribadi pon xkesmpaian dan asyik tertangguh.. time kami nk rehat.. ada je yang dtg.. dengan alasan xramai orang.. bila nk balik.. korang datang.. dengan pelbagai alasan... so fikir2kanlah .. kadang2 kami lebihkn korang dari segalanya.. sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. klu.susah.sangat jgn keja ,dah krja itu jln.tanggujawap

      Delete
    3. betol. dah itu pilihan kerja uoll kena la bertanggungjawab jalankan kerja dgn baik. xtahan, berenti. jgn bagi tekanan pada patient yg memang perlukan kalian

      Delete
    4. Setiap kerja ada responsibility dia. Bukan nak mengadu domba saja, tak berkat gaji nanti. Awak bukan kerja free, berbayar. Gaji awak lagi tinggi dri bangla. Siap byk allowance. Perlu ke complaint? Saya dulu gaji basic 700 kerja 12 jam, tkde plak saya p serang customer saya. . Saya sedirii dh pernah kena dgn nurse ppuan. Dah sarat mengandung. Tpi stil nak memerli marah malukan org di khalayak ramai sedangkan saya jawab guna nada lembut. Mak saya yg OKU, half body lumpuh tu pun di suruh ke hulu ke.hilir. sng2 jururawat main bola tampar. Last2 kena tunggu setempat ja. Astaga. Taktau la nak kata apa. Kdg tu bila org complain sbb rmai dh kena. Kebanyakan diam je bila kena. Kecuali la kalau kena dgn ruas nye. Mungkin riuh tpt tu.

      Delete
    5. Mulot mau jaga klau brckp.trgamak sorg staf boleh ckp sial pd patient yg brsalin hnya krn kena jahit luka luka brsalin..xdk budi bahasa

      Delete
  12. Klinik kesihatan tandop mmg problem..harap ja mkn gaji..tp pemalas.bila ada pelanggan mai..lyn jela..slagi waktu kerja xhbs..ini x..bila pelanggan mai merungut marah2..bodoh pnya nurse..gaji mau tp kerja malas..dh la bt kerja thegeh2..xdak adab lak tu..mmg biadap nurse klinik kesihatan tandop alor setar..pihak atasan pun xreti ke pantau sikap bawahan.jgn jd bodoh sgt.makan gaji buta! Tmpat lain xda la teruk sgt mcm layanan kt klinik tandop.

    ReplyDelete
  13. Servis hadapan Klinik kesihatan kalumpang sgt lembab.Dlm keadaan org tidak ramai pun, nk dapat nombor panggilan ambil masa lebih 15 minit. Sedangkan yang duduk dikaunter ade 3 org.

    ReplyDelete
  14. Klinik kesihatan puchong x sistematik langsung. Lepas amek nombor giliran untuk buat hiv test, saya tak diberitahu untuk ke kaunter kawasan mana. Ingatkan nombor giliran dgn kaunter akan ditunjukkan dekat screen, rupa2nya dier panggil jer. Itu xpe lagi. Pastu jenuh nak cari kaunter kat mana sebab kaunter dier banyak dan ada dekat kawasan2 berlaenan. Baru 5 saat saya bergerak mencari, nombor seterusnya da dipanggil utk ganti nombor saya. Bila sampai kaunter, mcm layan x layan jer. Xde pun nak tanya 'ye cik, ape saya boleh bantu?'. Instead dier cakap bila nombor dipanggil datang la kaunter. Ikutkan nak jer sound dier kat situ. Tp hati sabar jer..huhu

    ReplyDelete
  15. Nurse2 klinik kesihatan ulu tiram Johor memang semua teruk2. Tak profesional langsong. Berbicara tak guna otak. Bini aku nak pergi pregnant chek up dekat klinik terdekat pon nak suruh pergi yang jauh. Ingat ape? Aku takde sijil nikah pe haaa? Padahal alamat aku dekat dgn klinik tiram.

    ReplyDelete
  16. Pada hari khamis 1/12/2016 saya pergi ke klinik kesihatan batu 6 kuala kedah untuk memeriksa kesihatan saya.kerana demam..seorang doktor yg chek kesihatan sy bersikap kurang ajar setelah sy meminta MC kepada beliau..beliau brkata sy sengaja minta mc..padahal sy demam sampai kn majikan sy suruh sy pergi ke klinik untuk mengambil ubat dan cuti sakit.nama doktor tu DR.CHOO KHER WOOI M.B.B.S PEGAWAI PERUBATAN KLINIK KESIHATAN KUALA KEDAH MMC REC NO 64846.mohon pihak kkm mengambil tindakkan yg sewajarnya kerana doktor cina tu bersikap kurang ajar..sy amat tidak berpuas hati terhadap beliau

    ReplyDelete
    Replies
    1. majikan suruh amik mc tu x semestinye datang klinik dapat mc ye...kalau majikan sendiri nak bagi rehat boleh je

      Delete
  17. Klinik pergigian rawang selangor kenapa 2 hari je seminggu untuk rawatan gigi anak saya. Itu pun waktu pagi je. Bukalah setiap hari, sbb pagi je pun. Ptg hanya appoimnt sahaja katanya

    ReplyDelete
  18. klinik kesihatan tmn universiti skudai.. check up kehamilan staff nurse dh bgus layanan bahasa nye... tpi smpi doktor2 mulut smua mcm haram jadah,bile kita tnye di perli,bila mereka tanya dan kita jawab mempertikaikan plk jawapan kita,doktor melayu dekat situ memg sombong... x kerana doktor swasta suruh follow up check up gov jgk tpaksa la pergi.. swasta n gov jauh beza layanan nye atau doktor2 melayu memg x ada adab n sombong

    ReplyDelete
  19. Kementerian kesihatan tolong datang lihat fasiliti dan cara nurse bekeja di klinik kesihatan Jalan air biru pasir gudang. Saya tinggal d Taman cendana. Masalah saya ialah setiap Kali checkup ank saya ada Sahaja perubahan cara kerja Oleh nurse di sini. Kalau x ikut ibu akan di marah sedangkn ibu tidak d maklumkn ttg perubahan tersebut. Awal checkup ibu d suruh timbang ank sendiri itupun kongsi timbang dengan bilik rawatan sebelah
    Kiranye alat timbang x cukup. nurse duduk jer tunggu jawapan then Tanya ank ada problem x. Sentuh baby pun tidak. Baru ni check utk umur setahun anak demam nurse marah x timbang n ukur panjang ank sendiri. Procedure Ni kene buat Kat luar pulak sebelum masuk bilik nurse. Saya pun pelik buat semua sendiri. Sebelum Ni ada nurse pantau . Tahan jer la nak pergi swasta poket tengah kering. Macam Ni ke perkhidmatan kerajaan yang utamakan Rakyat. Kawasan padat penduduk bangunan klinik Kecik kene kongsi bilik checkup ibu mengandung ngan Ank
    Saya harap pihak berkaitan turun lihat Dan selidik sendiri keadaan n cara kerja nurse di sini bukan buat klinik Ni mcm klinik diaorg nak marah sesuka hati. di bahagian kaunter tolong senyum Dan bagi maklumat yg tepat.

    ReplyDelete
  20. Saya Ada 4 orang anak semua umur selang 2 tahun kira jarak dekat lah.Saya memang tidak suka ke klinik sebab nurse2 disana tidak prihatin. Tiap kali ke klinik mereka seolah2 mendesak saya untuk mengikat peranakkan saya, semua itu pilihan saya, saya mempunyai cyst di payu dara saya sebab itu saya tidak mengambil seberang perancang, saya hanya merancang sendiri. Klinik tempat saya ini agak pelik mereka tidak suka kami berklinik belah petang walaupun saya lebih suka berklinik sebelah petang kerana waktu pagi saya sangat sibuk dengan anak yang kecil2 dan tinggal sendirian, Walaupun saya datang awal saya pelik saya tetap lambat di periksa, kadang2 saya rasa mereka diskriminasi saya. Saya tahu saya selalu skip temu janji kerana saya sering sakit dan selalu balik ke kampung suami saya atau berjalan mencari ubat (ubat kampung) saya juga mengalami tekanan perasaan (akibat masalah rumah tangga). Tiap kali saya memberitahu mereka ,nurse2 tersebut anggap saya sengaja mencipta alasan. pernah sekali saya datang waktu petang waktu itu saya melihat mereka hanya duduk2 bercerita tanpa ada pesakit, namun mereka tetap tidak mau menerima untuk memeriksa anak saya. Mengukur Menimbang semua kami lakukan sendiri tanpa pantauan nurse. Saya pernah berklinik di selangor layanan mereka sangat baik dan teratur tidak macam di sini di sabah, Pada pandangan saya mereka malas, dengan mencari alasan menyalahkan pesakit. anak saya sampai umur 2 tahun tiada buku biru ( saya hanya mendapatkan apabila saya berklinik di selangor,masa itu durang terkejut melihat anak saya hanya memegang kertas sebagai rujukan,semua kerana nurse2 tempat saya malas untuk mengusahakan buku, nurse d selangor beritahu saya at least mrk perlu bagi buku biru yg nipis sbg ganti tp itupun durang x sediakan). Sbb itu saya sangat tidak gemar berklinik tempat saya, oo meraka jg memberitahu saya mereka akan memindahkan saya ke klinik lain kalau saya beranak lg. Saya sebagai ibu hanya berharap nurse2 di sana paham bukan semua orang sama, saya hanya mahu keprihatinan mereka tanpa menjudge saya. mungkin kalau layanan meraka baik sy tidak la membenci pergi ke klinik.

    ReplyDelete
  21. Saya nak buat aduan pasal klinik pergigian rantau panjang kelantan..anak saya ada masalah dengan gusi bengkak dan bernanah..sy ada pergi ke klinik gigi tu untuk rujukan tetapi diorg tak cek pun masalah gusi anak saya tetepi hanya bagi ubat antibiotik dan ubat surut bengak sahaja..jadi saya rasa tak puas hati sebab gusi anak saya dah satu bulan bengak dan bernanah pun tak surut..saya nak tahu dekat mana lagi saya harus mengadu..tak kan sampai terjadi benda yang memudaratkan baru lah pihak pergigian tu baru nak buat sesuatu..harap ada yang sudi jelaskan

    ReplyDelete
  22. Saya nak buat aduan Nurse bahagian pregency blik 3 klnik desa permatang badak kuantan pahang sombong nak mampus. Dtg nak buat buku pink pn ssh. 2 kli dtg igt sy tk kje ke Srh dtg awl bln 11 hri sy dtg 29.10 2 hri je lgi nk msk bln 11 pn tk nk bgi buat sy dh 9 mggu lbh nk msk 10 minggu dh. Sy tk blh dtg tme awl bln 1q tu ade khursus. dh la tu blh plk mlu kan sy dpn patien lain yg ade dlm blik tu ' sy srh awk dtg ble ye? Dh tu knpe awk dtg hri ni klu awk nk bt jgk bku blh tpi sy tkn chek awk' . . Cuba la hormt skit patien klu aku ni ckp krg ajar lain cite aku ckp lmbut blh jwb krg ajar cmti dpn patien lain. Nurse2 sekelian jgn laa sombong sgt cara berckp dgn patien. Klu smue org mampu tk dtg dh klnik kerajaan. Jgn igt kiteorg yg kerja biasa2 ni dtg klnik kerajaan ni sbb bayar rm1 tk mmpu nk pgi klnik swasta korg blh lyn kite org mcm ni.

    ReplyDelete
  23. Klinik kesihatan gurun kedah nie,knpa nurse semua mulut kurang ajar sanggat yew dan kenapa tiada tindakan di ambil yew...isteri aku baru first time megandung cakap elok2 boleh tak ni tak terjerit2 macam orang kena sampuk pastu cakap benda bukan2 orang keje kerajaan memang kurang ajar ea pastu memang x di ajar ea

    ReplyDelete
  24. Klinik kesihatan perol dan klinik desa mulong xde adab bila bercakap ngn pesakit. Mohon kursus dan kaunseling untuk belajar adab n pergaulan semasa bekerja.. Jangan ckp lepas shj dan menyakitkn hati ramai org. Jangan rasa hospital tu mak bapak dorg punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambil nama doktor atau jururawat yg attend pesakit dgn xde adab tu htr je kt kementerian..diorg ni suka gantung atau kena berenti keje

      Delete
  25. Mohon pihak atasan klinik kerajaan pantau staff semasa bekerja. .kerja biar berkat dan halal

    ReplyDelete
  26. Human needs CareSunday, January 13, 2019

    nurse ini menjual harta kerajaan (Haram)
    Complaint atas pekerja di klink kesihatan johor lima kedai, jururawat bernama Amira Husna yang menaiki kereta perodua axia warna biru.

    ketika saya buat pendaftaran,

    nurse ini menjual barang klinik kerajaan secara tidak langsung, setelah saya membawa makcik masuk ke dalam bilik dressing luka, nurse meminta kami untuk membeli liquid cuci luka, kapas, bandage dan pelekat untuk kami dressing di rumah dengan harga RM 10.00, saya tak faham kenapa i perlu bayar RM10 untuk barang klink RM1 buat dressing di rumah, dan nurse ini suruh saya bayar RM10 di dalam bilik dressing dan simpan dalam handbag saya. sebenarnya saya tidak berani untuk membuat dressing untuk makcik saya. Saya reply saya tidak mahu beli barang tersebut sebab nampak macam perbuatan haram. nurse suruh saya tunggu kat luar, dan tak sampai 2 minit mak cik saya keluar, saya hairan sebab dalam masa 2 minit boleh ke buat dressing, saya suspect nurse tersebut dan buat complaint dengan Pegawai MA dibilik sebelah, dan i tak puas hati dengan pembalut yang di balut dalam masa 2 minit. Pegawai MA terus membawa makcik ke bilik dressing semula dan membuka penbalut dan MA rasa marah atas nurse tersebut sebab, nurse itu cuma tukar pembalut sahaja dan tidak cuci luka dan tidak tukar kapas tersebut, setelah saya bersoal nurse itu mula jerit dengan saya dan dia reply ( kalau u banyak soal, awak la jadi nurse dan buat kerja kerja ini,) buat saya marah dan saya telah buat complaint atas nurse tersebut kepada ministry of health.

    http://www.mmc.gov.my/index.php/complaint-form
    diatas adalah link aduan.


    1. nurse ini tidak mempunyai bahasa yang berbudi.
    2. nurse ini tidak layak bertugas sebagai jururawat.
    3. nurse ini tidak mempunyai perwatakan ramah mesra.
    4. nurse ini menjual harta kerajaan (Haram)

    ReplyDelete
  27. Klinik kesihatan kerteh kmn..
    Adakah patut tggl kan patient yg baru berumur 14thn dgn luka yg teruk diluar klinik.tanpa courtesy call ibunya dan x smpt tggu ibunya sampai diklinik..bila kami dtg hari keesokkan dgn jawapan yg kurang sopan..tggu selama sejam n dia pun keje klu sy keje..x pandang mata bila berckp.not even say sory.dia harus belajar cara komunikasi dgn pelanggan bkn dgn jwpn yg kurang sopan.sy dh 20thn keje bhagaian service sy phm apa itu service.

    ReplyDelete
  28. buang masa dtg ke klinik 1 malaysia pd ari ni..msa dtg td 11.15am tp klinik kata pendaftaran telah ttup sila dtg pukul 2pm..adei kalau mcm tu tulis masa operasi tu jumaat 8am-11am jd xpya kita dtg..klau byk duit xla kami dtg ke klinik 1 malaysia..huhuhu..

    ReplyDelete
  29. Saya nak buat aduan tentang Farmasi Klinik Kesihatan Padang MatSirat, Langkawi. Saya pergi klinik semalam 31/1/19). Bila saya makan ubat tu, gigi saya makin sakit. Dan bila saya tngok exp kat ubat tu tulis (29/1/15).

    ReplyDelete
  30. Saya rasa masalah adab biadap ni masalah lama. Pon KKM tak boleh nak selesai masalah kakitangan sendiri. Pada hari ni. 2/3/2019 di HSI JB Bilik 2. Nurse semua ceria. Nice working environmnt tapi DOKTOR MELAYU biadap. Please handle your staff biar ada adab budi bicara. Saya boleh terima pesakit ramai dan tunggu lama tapi kalau bab biadap ni tolong tangani. Saya pergi sana bukan nak cari gaduh tapi nak consult dengan doktor. Kalau rasa tak dapat nak treat/nasihat rawatan patient jangan jadi doktor tapi jadi lembu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kn sye pun sama klau sakit dh mls nk g hsptl atu klinik tpy husband pksa and trpksa pegi, dkt klaung johor,, mmg stgh nurse kt sini x de adp ke? layan pesakit brckp dgn suara nada yg tinggi, kita bukan suka2 nk pegi klinik atau hsptl, harap la bole ubah cara tu, sye dtg pn x de buat muka atau cara sye kasar dgn nurse, sye hanye diam dan senyum je bila nurse tu tinggi suara dgn sye dan nurse2 yg msok tgo sye cm sye buat slah? gram, marah tpy hnye bole diam je time tu😊 tlog la amik tindakan dgn nurse cm tu bukn skli kna cm ny!

      Delete
  31. saya nk bertanyer adakah misi2 ini nk kerja atau tidak sbub sy buat pemeriksaan kesihatan isteri sedang mengandung di klinik kesihatan tanjung rambutan dari mula bukak buku merah selalu salah no i/c tahukah apabila salah boleh mendatangkan pelbagai masalah...satu lagi kes kenapa perlu dokter lelaki yg buat pemeriksaan tanpa pengatahuan suami..sedangkan dokter atau misi wanita lebih ramai mohon pihak KKM atau setaraf dgannya buat tindakan...jalankan tugas anda dan jgn ambil mudah pada perkara begini....TOLONG AMBIL TINDAKAN DENGAN PANTAS...

    ReplyDelete
  32. saya nak buat aduan,pagi tadi ibu saya pergi klinik kesihatan pekan kapar(13/03/2019),ad seorg nurse perempuan telah mengatakan kepada mak saya(baik mak cik mati jela) adakah seorg nurse patut berkata begitu kepada seorg pesakit seperti mak saya!!!!saya mohon tolong ambil tindakan,sebelum org luar yg ambil tindakan sendiri!!!!

    ReplyDelete
  33. Nurse brnama rohani brtugas di klinik desa permatang pasir kurangvajaq.mau dok jaga la.hat kenai,kenai la.ak mls taip pnjg2 cuma yg knai ja taw org situ.

    ReplyDelete
  34. Klinik kesihatan ibu dan anak machang ni..sy dan isteri tggu 3 jam belum panggil..xde tindakan ker...kebodohan

    ReplyDelete
  35. saya ingin buat aduan mengenai kerani kaunter Klinik Ibu & Anak Batu 14, Hulu Langat. Sangat kurang ajar semasa menjawab talian telefon. Belum sempat habis pertanyaan saya talian telah diletakkan secara kasar. Saya telefon semula pon masih sama. Ini bukan pertama kali berlaku pada saya. Mohon pihak KKM ambil tindakan terhadap kakitangan seperti ini kerana menjatuhkan maruah organisasi pihak tuan. Sekurang-kurangnya pihak KKM perlu menambahbaik sistem pengurusan seperti menghantar kakitangan2 seperti ini untuk menghadiri kursus2 yang berkaitan dengan bidang tugas masing2 supaya tahu adab untuk melayan pelanggan/ pesakit. Diharapkan aduan saya sampai kepada pihak tertentu untuk tindakan. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  36. sy ingin buat aduan klinik ibu & anak kg.pasir ulu klang. memg misi kk ni jenis x mesra plggn ke? org just tye psal ambik no je..nk bebel pnjang buat ape..just bgtau jela..dh org 1st time kot..bru jd jururawat masyarakat dh nk blagak..belom pngkat tggi lg..

    ReplyDelete
  37. Saya ingin membuat aduan berkenaan layanan di klinik kesihatan rantau negeri sembilan.2 3 kali saya perhatikan layanan yang teruk pada orang tua yang datang disana untuk membuat rawatan terutama di bahagian pendaftaran.cakap dengan org tua meninggi suara.diharap pihak berkenaan sila ambil peduli.dah saka2 yang berkerja disana,kalau mereka tak nak kerja sila berhenti dan ramai lagi yang nak berkerja.mohon sila ambil perhatian ya

    ReplyDelete
  38. Sgt2 kecewa dgn layanan staff nurse di kaunter klinik kesihatan ibu ank Kota bharu kelantan.staff nurse yg Jaga kaunter sepatutnya mahir dlm bertutur kata..xperlu menengking di depan khalyak ramai.mohon pihak berkenaan dpt perbaiki cara layanan terhadap kami.kami ke sini bukan dtg utk menyusahkan mana2 pihak..tp jika begins layan an yg kami dpt lbh baik kmi berhabis d klinik swasta..

    ReplyDelete
  39. saya ingin buat aduan mengenai nursenama sofinaz m.salleh kat Klinik kesihatan Ibu & Anak bandar tasek mutiara, simpang ampat, penang. Sangat kurang ajar semasa merawat anak dan marah-marah tambah muka masam dan sikap teruk. Mohon pihak KKM ambil tindakan terhadap kakitangan seperti ini kerana menjatuhkan maruah organisasi pihak tuan. Sekurang-kurangnya pihak KKM perlu menambahbaik sistem pengurusan seperti menghantar kakitangan2 seperti ini untuk menghadiri kursus2 yang berkaitan dengan bidang tugas masing2 supaya tahu adab untuk melayan pelanggan/ pesakit. Diharapkan aduan saya sampai kepada pihak tertentu untuk tindakan. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  40. Harini saya pergi ke klinik kesihatan kejiranan 8 untuk mendapat rawatan kerana sy demam selsema dan batuk lebih 4hari Masalah dekat sini tak tau la dr. Yg rawat sy tu dr. Atau MA saja. Sebab dia dah suruh sy buat ujian darah then even sy demam dia just bagi sy surat akuan sahaja. Even demam sy teruk! Then sy cakap tempat kerja sy tak terima surat akuan ni. Dr. Tu mintak sy call hr dan ckp dengan hr tempat keje awk sy nak bagitau surat akuan ni awk bole masuk kerja setgah hari. Sy balik rumah masih nak pitam sebab demam. Bukan saja2 tak sakit nak datang kk tu.still tak bole brain ape masalh doc tu dgn sy. Sy pergi klinik demam lah bukan nak mc semata.susa la sama melayu pun tak boleh timbang rasa. Kpda dr. Nasitah terima kasih la ye ats bantuan awk tu.terbaik sangatt. Harap dr. Baca la luahan ni. Bkn sy sendiri tangung.

    ReplyDelete
  41. Klinik kesihatan kejiranan 8 tman air biru pasir gudang. Jb

    ReplyDelete
  42. saya ingin mengadu klinik kesihatan semenyih dea rinching tengah, di mana nurse di sini tidak menjalankan tugas mereka dengan bagus, super slow kerja, sembang, main lebih daripada kerja, check up follow up mengandung saja, datang 8am, sampai 9.30, number and orang yg dipanggil masuk, tidak lebih dua orang, berbanding dengan klinik lain seperti klinik balakong, cepat and efficcient, setiap kali lawat tidak akan tunggu lebih dari 2 jam, compare dengan klinik desa rinching tengah, lambat gila. PS: pls refer to nurse bilik 6, bilik lain bergerak lancar, bilik in langsung tak gerak, pls take action

    ReplyDelete
  43. Saya ingin mengadu tentang seorang misi di klinik kk ibu dan ank dkt kawasan saya taman desa aman...xdk budi bahasa lnsg tpi bkn smua la dia sorg ja yg prangai mcm tu...sya mmg buat aduan mmg tuju khas dkt dia sorg ja... kita ni bleh fhm tgas depa...saya ni t,slah jam sebab mggu dpan pon sya kna p kli ni 2/2 9a.m dgn 10/2 10a.m sya ni punya la mengaku salah saya sbb sya ni t,lpas pndang sbb appointment sya ada 2...dia bleh wt ckp lbih kurang ja sya dh bgtw dia klu kak nk tkaq sya pnya appointment hri apa @ jam pkul brpa pon syq x ksah sbb kk dkat ja dgn kwsan tmpt tgal sya...sya mmg kesal betoi dgn misi salmiah klinik kk tmn desa aman...xdk budi bhsa dia nk mqah kita dia ska² hti dia ja dpn org rmai pon dia bleh mrah...hnya tuhan ja yg tw apa prassan sya msa tu...klu bleh tkaq la dia p kwasan lain sbb rmai ja yg m,gdu ttg sikap dia yg kurang ajar tu...hrap sgt pihak atasan bleh buat tindakan...sya btoi² terasa hti dgn prangau misi sal tu sya msa tu x ckp byk ambik ank bwk blik ja...

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum... saya ingin mengadu dan buat aduan tentang misi di kelinit kesihatan desa bukit indra muda.. ramai yang complain dan tak ada yang buat aduan.. saya seorang ibu mengandung check out di kelinit situ.. atas aduan saya ialah sikap misi di sana yang tiada sikap hormat dan menjaga perasaan seorang ibu mengandung dan orang tua yang datang.. setiap kali saya datang kelinit.. misi di situ rajin naik angin dan marah marah.. saya sebagai ibu mengandung mengalami keadaan yang tekanan bila ada temu janji dan perlu pergi ke kelinit desa.. mohon kerjasama encik dan puan pergi ke kelinit desa buat pemeriksaan dan bertanya ibu2 mengandung di sana cara layanan misi kepada kami.. banyak2 kelinit saya pernah pergi.. kelinit desa di situ.. sangat teruk layanan.. cakap sangat kurang ajar dan marah saya bila saya tiada di rumah..

    ReplyDelete
  45. Semalam saya pergi klinik Kesihatan Sg Sekamat, appointment jam 8 pagi. bila pergi dekat sana, layanan pertama di bahagian ibu mengandung & anak2, saya tak nampak bakul yg untuk appointment jam 8(saya blur smbil mencari2) seorang nurse datang bertanya dengan nada tak puas hati, "cari ape ni?! Datang sini buat ape ??!" Saya terkejut tapi masih cakap lembut lagi, "maaf kak, saya ade appointment hari ni..jam 8 pagi.. orang sebelah suruh datang sini terus. " Satu layanan kasar aku dah dapat. Layanan kedua dari Ketua Nurse di situ, "ohh pesakit luar ni ! Kan saya dah cakap saya takkan ambik awak jadi pesakit saya !" Saya terdiam, saya jawab dengan nada lembut lagi, "maaf kak, pihak klinik kesihatan kajang dah transfer saya ke sini .. sebab tu saya datang sini " Dengan nada sombong bongkak, dia panggil jururawat lain untuk take over .. macam ni ke jururawat buat kerja ? Rumah, senyum lgsg tak ade . Kurang ajar je lebih ..

    ReplyDelete
  46. On 16th February i went to Klinik satu
    Malaysia at Alam damai.My leg injured
    due i fall down.I wan in pained,the way
    nurses treat me very bad.i went there
    arround 3pm.They said 1 malaysia never
    provide bundage and yellow medicine,
    patient have to bring it.And nurse told me
    with rud,why u can not treat by ur self?
    I said im in pain,i need treatment,
    One of the nurse call me.,she applied
    me white medicine.That time i get
    pain,and because i couldnt
    control the pain,i hold her hand.She told
    "JANGAN PEGANG TANGAN SAYA".Its not
    a good service.its really hurt the
    patient once they need service from
    them.Ofcourse the fees RM1,but dont treat
    the patient too bad as like i faced it.

    ReplyDelete
  47. pada mlm brtrkh ### dlm pkul 9.03pm sya k Klinik Kesihatan Batu Rakit krn trun drh.utk pgthuan sya sdg mgndung ..drh yg kluar mmg hnya sdkit..tpi sya trkilan krna sya hrpkn doc akn scan atau mmbuat pmeriksaan tperinci nmun hnya brtnya dn myruh sya dtg pgi utk scan..sya tdk psti knpa, smada krna msa prkhidmatan Klinik sdh mhu tmat atau itu mmg prosedur prkhidmatan..dn apbila sya dn suami mhu kluar..ad seorg staff, sya tdk psti nurse atau tidak..dia brkta pntu dpn sdh dttup disruh kluar mmlalui pntu blkng..suami brkli-kli brtnya dmna pntu blkng..lngsung tdk djwab..mngkin dia tdk mndgr sya pn tdk pasti..kmi trpksa bjln mmlalui pntu blkng utk kdpn bgunan utk k kereta...adkh ptut pntu dpn dknci sdgkn msih ad lgi pskit tdk kluar...sya agak terkilan dgn prkhidmatan yg dbrikn krna sya dtg k klnik utk mdpt kpastian tntang kndugan sya tpi sya tdk mdpt sbrang jwaban dn tpksa mnunggu esk pgi...nmun sya redha dgn ktntuan tkdir ank dlm kndungan sya sdh dsahkan tiada dgupan jntung dn sya sdh slmt mjlni kgguran .hrpan sya smge akn dtg pihak Klinik Kesihatan akn lbih prihatin..nmun sgle jse dn kbaikan yg dbrikn oleh stff Klinik amt sya hargai..

    ReplyDelete
  48. Due to covid19, this clinic has much lesser crowd then usual. I expected waiting time would be much lesser too. On contrast, I spent more time. The workers become so laid back. Few nurses playing handphone than attending to patients. I waited for more than 30 minutes but no patient being called into the treatment room on this period. At the conjunction, efficiency is expected not laid back. How the management would look into this seriously!

    ReplyDelete
  49. Saya ke klinik kesihatan pasir gudang unit test hiv. Nak kahwin kan terpaksa la pergi kk. Perempuan pakai cemin mata yang duduk dekat kaunter tu tak beradab ya, kita ni first time datang kk, mestila pergi kaunter bertanya, eh di herdiknya kita ni, soalannya "letak borang dekat sini ke" jawapan sepatutnya ye puan betul. Bakul kau sediakan pun xde pun tulis, "letak buku/kad/borang anda disini dan sila tunggu sebentar" kan jelas tu. Masa nak bayar kau tahu dia boleh hentak hentak nya ic dan borang kita ni. Dah kenapa pulak perempuan muka gerutu ni. Dia cakp bayar rm1.18, kita ni hulur la lagi seringgit, dia herdik nya lagi "kan resit tulis seringgit tu. Seringgit je la bayar" Dan dia terus tinggalkan sy sendiri dikaunter tanpa beritahu saya kena buat apa plk lepas tu. Kejamnya layanan dia. Cakap baik baik pun boleh je kak sy ni tak tahu, sebab sy first time datang kk. Sy tunggu lama pun sabar je. Dia herdik saya saya sabar je. Tp saya cerita dekat sini lah.haha Ohh 3 bintang tu untuk doktor yang sgt beradab, soft spoken dan baik. Terima kasih doktor mudahkan urusan saya. Semoga doktor murah reseki.sepatutnya doctor ni nk bagi 5 bintang tp sebab kan kakak gerutu tu bintangnya jd kurang.untuk kakak muka gerutu, sila ninggal. Ramai je lagi orang boleh kerja kat tempat awak tu. Sila bersyukur masih ada kerja berkerja, dan belajar lebih lagi tentang service deliver and the manner. Sebab kau tu duduk kaunter.sekian wassalam.

    ReplyDelete
  50. Ibu saya ke klinik kesihatan simpang renggam pada minggu ini. Dia dimarah oleh staf hampir di setiap checkpoint. Saya juga pernah melihat sendiri mereka memarahi ibu saya pada tahun 2018. saya turut melihat mereka memarahi orang-orang tua yang hadir. Tidak ada tanda hormat kepada orang tua. Baru saya paham kenapa ramai warga tua yang takut untuk datang ke klinik kerajaan simpang renggam. Sangat berbeza keadaanye di klinik kerajaan selayang dan shah alam, staff di sana sangat berbudi bahasa. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  51. Klinik desa batu 4 sepintas sabak bernam.. Nurse siti Soleha.. klinik selalu tutup... maun henfon jee.. chekuo pun ambil mudah.. mcm2 hal.. harap pihak kementrian keaihatan ambil tindakan..

    ReplyDelete
  52. Klinik 1 malaysia at balakong servis not good...kte pesakit bkn kte tau kte sakit ape sbb itu ada nya klinik utk kte pergi...n check dkat luar klnik xada personal xpe yg 2 kte pham...n ble d tnye dpan jururawat die tnye sakit ape...saya jwb sakit kepala mcm mgrain sbb da berapa hari sakit kepala xok...jururawat tu pn tnye sye blik mane sye tau yg sakit tu mgrain...mane la sye tau sakit pnye name at least sebagai jururawat bhasa tu jage la skit kasar sangat mcm ni ke kerajaan sdiakan klinik utk rakyat...lepas ckp kt saya kalo xtau mgrain tu mcm mana jgn ckp sakit mgrain...jururawat memg d latih xd sopan santun ke bhasa kasar 2 korg lempar je kt pesakit...

    ReplyDelete
  53. pegi mana2 lh tempat.. kbykkan.. mmg kkia staf dia.. ada jg y baik. ada jg y ksar bhsanya.. kta tahu dia tknan dgn kdaan krja.. dgn lyn rmai ibu2 hamil.. tahu mreka penat.. tpi.. sbgai nurse.. dan prkrja kshtan tahu tggjwb y kna

    ReplyDelete
  54. Pelik dengan cara kerajaan memilih sektor yang layak bekerja tapi bila penat maki orang dan buat andaian sendiri. Yang nak berkerja diketepikan ambil exam sejuta kali pun belum tentu dapat kalau tak ada orang dalam. Jujurnya apa yang saya ingin nyatakan adalah saya kesali dengan sikap segelintir jururawat Desa ye. Saya tahu anda penat. Beb siapa tak pernat bkerja tapi demi mencari sesuap nasi kita perlu bkerja. Kalau orang senang mungkin tak perlu kerja hanya menikmati kekayaan sampai meninggal. Apa yang sy nak isukan adalah saya hubungi pihak KKIA untuk lanjutan date temujanji anak saya. Yang saya dapat apa? Marah? Sebab penat dan sibuk? Kenapa pihak sedemikian perlu mencari orang yang berumur masih kerja pulak kalau itu yang mereka keluh? Selepas covid berapa ramai kena buang kerja? Yang bekerja mengeluh? Baik bagi pada sesiapa yang mermerlukan rasa. Saya tanya dia dan pertanyaan dia agak biadap cara membalas. Saya cuma nak call nak tanya sahaja. Kalau saya tahu KKIA tak boleh hubungi waktu pagi saya tak akan call. Buat orang macam menagih je. Maaflah nak cakap bahasa itu budaya kita. Kita hubungi dengan cara yang baik. Semua masing2 ada masalah sendiri. Tak suka bekerja selayaknya berhenti kot. Harap KKM ambil sebagai langkah serius. Terima kasih

    ReplyDelete
  55. Saya sdh beranak yg ke 6 dan kandungan sy yg ke 7 ni memang pengalaman pertama sy di layan dengan endah tak endah sy faham kalau pun di saat ini para staff nurse adalah front liner sebb itu sy langsung tidak kisah walaupun tengah sarat mengandung kena tunggu 4 jam hanya untuk jumpa doktor dan ditambahkan lagi 2 jam menunggu untuk berklinik saat itu hanya Allah yang tahu betapa penatnya kaki sampai bengkak sbb kesan berbaris lebih dari satu jam berpanas di luar klinik..bila sudah tiba masa para staff nurse masuk kerja, ini amat mengecewakan serta benar-benar memalukan bila staff kurang mesra untuk berbicara bukan sekadar itu saja nurse tersebut memaki sewaktu minta kita buatkan sesuatu sehingga patient yang lain melihat ke arah saya yang seakan kanak2 yang sedang dimarah nurse tersebut juga berdengus seakan menyampah melihat kita...nurse itu hanya menjalankan ujian kencing kemudian menghalau sy untuk pulang sebb nurse itu berkata doktor sudah pun chek bayangkan sy kena tunggu mereka sampai jam 2 hanya untuk itu....dan layanan ini sy terima dari awal kandungan semasa berklinik kadang kala bila appointment sy rasa berat hati untuk hadir kerana malu bila nurse meninggikan suara bila meminta kita buat sesuatu dan terselit jua perlihan dalam makiannya itu..klinik yang saya maksudkan adalah klinik mengandung sepanggar kerajaan..nurse tersebut adalah penjaga bilik 6..telepon tidak pernah dapat dihubungi mungkinkah semua hospital kerajaan begitu...

    ReplyDelete
  56. Klinik manggatal dan nurse yang saya maksudkan penjaga untuk area sepanggar bilik 6

    ReplyDelete
  57. Saya berasa sedih dan letih terhadap sikap doktor dan jururawat yang berada di klinik kesihatan Kulai yang bertugas oada tarikh 30 Sept 2020.
    Mak mertua saya berumur 81 tahun dan tak dapat berjalan. Peparu mak mertua sudah lemah dan berhitam dengan bernafas susah setiap hari. Dia selalu mengikut tarikh temukaji setiap kali. Tetapi mula tahun ini, kesihatan dan ashma mak mertua saya semakin lemah. Jumpa doktor setiap kali pun sama juga ambil ubat saja. Kami tak boleh pergi hospital sesuka hati , betul? Tak boleh hantar ke wad kecuali pesakit teruk dalam susah nafas , betul? Itulah kami selalu bekerjasama dengan hospital. Kali ini saya nak buat memberi aduan klinik kesihatan kulai ini. Semasa covid-19 ini , semua orang perlu mengikut jarak dan SOP. Mak mertua saya seorang pesakit yang bernafas susah macam mana boleh pakai mask dengan masa yg panjang dengan selama 1jam.
    Inilah saya menjelaskan kepada doktor dan jurujawat. Beritahu doktor boleh tak bagi ubat pam biasa yang mak mertua ambil dulu. Lagipun saya bukan sahaja menjaga anak , mak mertua dan lagi perlu pergi KL setiap bulan untuk membawa mak saya ke hospital. Harapkan doktor bertimbang rasa saya tak senang , bukan senjaga tak membawa mak mertua . SOP ini semua orang susah, ada kerja , tak boleh suka hati cuti , lagipun orang tua risiko tinggi menghadapi penyakit ini, dan mak mertua tak nak berjalan , tak boleh jalan , otot-otot sakit. Tetapi doktor tak terima dan beri hanya 2 minggu ubat saja. Ini bagi saya stress dan rasa kecewa sikap doktor dan jururawat beritahu sebab saya tak mengikut temukaji ini , sebab ini saya tak dapat ubat. Ini sikap doktor dan jururawat? Tak boleh memberi timbang rasa kesusahan keluarga pesakit. Setiap kali saya mengikut temukaji dan menghantar pesakit ke kecemasan semasa keperluan pesakit yg bernafas susah. Apakah yang kami boleh buat? Kami orang juga, akan susah dlm kehidupan.

    ReplyDelete
  58. Saya pg klinik kesihatan selayang baru sbb nak chek kaki n doc srh chek pregnent x, sbb nk xtray... Sy pg makmal... Y jg makmal 2 kurg ajar btl.... Sy tnya nk ltk bkul mna kertas 2...sbb sy xsllu pg klinik... So sy mcm keliru...sy tnya nk ltk kt mna ye... Dia jwb " kitorg dh tulis kn, bca la" kt s2 pn nada dh kurg ajar.. N sy dh ltk dlm bkul y btul... Tetapi disebabkn sy terdgr org makmal 2 ckp bkul air kncng so sy ltk la dlm bkl 2...yes mmng slh sy la kn sbb dh slh bkul n xreti nk bca an... Tp dia boleh ckp "bodoh ke ape".... Biar la bhsa 2 elok skt.. Ko dh la kerja kerajaan buat malu je wehh.. Aq pn buat bdoh je la... Lyn org mcm 2 xhbs... Klau dh kurg ajr mmng xdpt ape2 pn... Buat skt hati je nnti

    ReplyDelete
  59. Klinik manjoi ipoh sangat lambat..waktu musim covid pakai appointment pon masih lambat..pekerja banyak kan ber sembang da cukup time rehat hilang..

    ReplyDelete
  60. Klinik manjoi ipoh sangat lambat..waktu musim covid pakai appointment pon masih lambat..pekerja banyak kan ber sembang da cukup time rehat hilang..

    ReplyDelete
  61. Saya nak tanya kenapa nurse kat kk bukit pinang kedah kedekut vitamin..mula depa bg zincofer mmg saya tak boleh mkn langsung sbb muntah terok berbau darah..perit tekak hari2 muntah.. Sakit urat perut sbb muntah terok..saya hbq kat nurse nak tukaq vitamin ..depa paksa suruh makan jugak..saya stop tak mkn dah vitamin tu..dah tu bila mintak tukaq lagi nurse sruh saya bli ja vitamin kat Farmasi kuaq..awat depa ingat saya cop duit keja beli vitamin.. Dah berapa byk vitamin sya bli tapi x sesuai.. Nurse yg tak mesra dgn patient..nak p kk tu pon dah naik menyampah..lagi satu doktor langgaq bagi date utk cek up pada 17/4/2021..pada hal due saya 19.4/2021...dah tu thun depan dah nk bersalin baru jumpa dktr.. Macam mana saya nak tau keadaan baby..dan sebagainya..nak pi cek kat klinik swasta siap duit la..awat depa igt kita kaya..apa guna kerajaan sedia semua kalau dktr dan nurse perangai macam ni..kerajaan xpantau ka..

    ReplyDelete
  62. Pg tadi sya klinik cek kndungan mcm biasa.. bila nak msuk bilik pmeriksaan , saya ada pggil diaorang..mb staff situ sibuk dan tak dengar sya pgil..jd saya pun pergi kaunter depan, smpai kat kaunter dpn, sya tanya mna sya nak tanya dan pergi? .. td saya cari staff kad bilik pmeriksaan, tetapi diaorang takda, sya tnya bgitu je, lpas tu..dengan angkuh nye staff kat situ jwb, mna kmu letak buku situ lh kmu pegi bukan nya tanya saya sini, lepastu sya diam.. tak sngka pula ada nurse yg sgt biadap mcm tu dengan ibu mengandung, lepastu, sya pun tnya balik..SALAH KH SYA TANYA KMU? .. slepas itu bermulalah sya dgn staf tu brckp bnyk.. sya minta num jururawat dia, dia blas sya ckp ini sya punya nm, tidak perlu kmu minta nom jururawat sya, .. ptt kh seorang nurse sgt biadap? .. smpai kn staff tu msuk bilik pmeriksaan melemparkan kata2 buruk kpda seorang ibu mengandung yg dtang buat pmeriksaan mcm biasa..sterusnya sya complain dia kpda staff n suster diaorang.. akhir nya pihak atasan minta maaf bg pihak nurse biadap tu.. tetapi .. ptt kh seorang nurse marah2 tidak boleh ditanya macam tu? .. sgt biadap... Brpa bnyk lg org yg akn dimarah nnti klau sikap staff nurse mcm tu.. anda rasa, ckup kh skdar minta maaf bg staff yg mcm tu.. kjadian ni jd kad sibu, kat poliklinik oya.. nm staf nurse tu waynie jee..kja kat bhgian ibu mgandung ,dia dgn bngga nya bgtau nm dia.. complain lh klau mau complain kata nya.. dekat sini sya complain..biar semua yg membaca tau..harap2 tak ada lh ibu mengandung mcm sya dilayan dengan biadap oleh staff nurse yg sgt jahat dan biadap.

    ReplyDelete
  63. kebanyakkn doc skrg ni terlalu sombong...mak sy bawak abg sy utk dreasing bole doc tu ckp mahal nk bayar kt sini buat dreasing...dreasing mahal xkn nk dtg hari2 buat dreasing...ada 2 klinik pandang sinis

    ReplyDelete
  64. Bagaimana nak buat aduan klinik gigi swasta ya.

    ReplyDelete
  65. Salam... Saya baru sahaja membuat pemeriksaan kesihatan pekerjaan di KPJ Pahang Specialist Hospital (28 JANUARI 2021) secara spesifiknya di KLINIK DR AZMI di hospital berkenaan.. Terus terang saya maklumkan.. Tuan/Puan TIDAK DIGALAKKAN membuat pemeriksaan tersebut di sini....

    Saya membuat pemeriksaan untuk bekerja offshore. Saya terlibat dengan industri offshore sejak 2008. Ini PERTAMA kali GAGAL saringan kesihatan disebabkan penilaian mata saya yang rabun jauh. Persoalannya, penilaian rabun jauh saya diadakn dengan cara menguji penglihatan dari jarak 6 meter. Penglihatan dengan kaca mata tiada masalah tetapi penilaian tanpa menggunakan cermin mata dengan jarak 6 meter telah membuatkan KESELURUHAN PROSES PEMERIKSAAN SAYA GAGAL. SAYA AKAN PASTIKAN ADUAN SAYA SAMPAI KE PIHAK TERATAS DI KPJ PAHANG.

    Yang kedua, cara layanan staff kpj. Selepas saya gagal ujian mata saya yang rabun, DOKTOR AZMI & STAFF NURSE di Hospital KPJ berkenaan menyarankan saya TIDAK BEKERJA OFFSHORE. BIADAP!!

    ReplyDelete
  66. Salam... Saya baru sahaja membuat pemeriksaan kesihatan pekerjaan di KPJ Pahang Specialist Hospital (28 JANUARI 2021) secara spesifiknya di KLINIK DR AZMI di hospital berkenaan.. Terus terang saya maklumkan.. Tuan/Puan TIDAK DIGALAKKAN membuat pemeriksaan tersebut di sini....

    Saya membuat pemeriksaan untuk bekerja offshore. Saya terlibat dengan industri offshore sejak 2008. Ini PERTAMA kali GAGAL saringan kesihatan disebabkan penilaian mata saya yang rabun jauh. Persoalannya, penilaian rabun jauh saya diadakn dengan cara menguji penglihatan dari jarak 6 meter. Penglihatan dengan kaca mata tiada masalah tetapi penilaian tanpa menggunakan cermin mata dengan jarak 6 meter telah membuatkan KESELURUHAN PROSES PEMERIKSAAN SAYA GAGAL. SAYA AKAN PASTIKAN ADUAN SAYA SAMPAI KE PIHAK TERATAS DI KPJ PAHANG.

    Yang kedua, cara layanan staff kpj. Selepas saya gagal ujian mata saya yang rabun, DOKTOR AZMI & STAFF NURSE di Hospital KPJ berkenaan menyarankan saya TIDAK BEKERJA OFFSHORE. BIADAP!!

    ReplyDelete
  67. Salam. Setelah Pembelahan pituitary adenoma sejak laoan tahun dahulu, saya dikehendaki membuat suntikan hormon testotroen setiap bulan. Setakat ini tiada masalah yang di hadapi, mana-mana klinik kesihatan yang saya kunjugi dilayan dengan baik setelah saya menunjukkan Buku rawatan hospital. Hari ini, 3 hb Februari, jam 1.45 petang, saya pergi ke klinik kesihatan komuniti di UTC Alor Setar, tetapi sedihnya pegawai yang layani saya tidak memhami ubat suntikan saya lalu membuat semakan dengan klinik farmasi berulang kali sehingga ke hospital besar Alor Setar tanpa menanya saya penyakit ya g saya hadapi.Saya agak curiga tentang pegawai berkenaan tentang kebolehahmya membuat suntikan ubat tersebut.

    ReplyDelete
  68. Klinik kesihatan Masjid Tanah. Seorang nurse yg sedang mengambil darah ibu mengandung, meninggikan suara dan memarah ketika mengambil darah saya. Dia perlakukan saya seperti penjahat dan menganggu emosi saya. Saya harap NURSE di klinik Masjid Tanah diambil tindakan undang2 dan diberikan hukuman setimpal kerana membuatkan saya kemurungan. Moga Allah membalas apa yang telah dilakukan kepada saya. Walau apa pun salah saya, dia tidak layak membuat saya seperti itu. Saya menunggu dari pukul 8pagi hingga 11 pagi baru boleh balik. NURSE di klinik Masjid Tanah, 78300 MELAKA menggunakan perkataan "aku settlekan budak ni sekejap". BAHASA yang digunakan pada saya seolah saya persalah. Saya tak nak dapatkan rawatan di KLINIK KESIHATAN MASJID TANAH BAHAGIAN IBU MENGANDUNG. NURSE DI SANA SANGAT BIADAP. Nurse juga berkata kandungan sy baru 2bulan lebih dan anak pertama 1tahun 4bulan adalah dekat, kenapa mengandung awal, suami pun x suka anak dekat. Saya diamkan diri kerana malas berbahas. Bagi sy dan suami menerima semua ni sebagai rezeki. Dia nurse juga sound sy supaya jgn ckp nk mrh2 nurse. Persoalannya bila sy mrh nurse. Sy dtg untuk temujanji sahaja. Saya sangat marahkan nurse itu dan saya berdoa agar nurse itu menerima pengajaran setimpal dengan apa yg dilakukan. Amin. Tak apa diam saya harini moga awak nurse rasakan apa yg saya rasakan nnti

    ReplyDelete
  69. Klinik kesihatan rinching tengah sangat lah teruk tidak mempedulikan temujanji..temujanji sekadar temujanji..sepatutnya yang ada temujanji perlulah didahulukan kerana mempunyai temujanji..kalo tidak tiada guna la surat temujanji itu..membuang masa orang lain..kerja bersembang lebih dari kerja sebenar..buang masa orang bkerja..ingat orang lain tiada kerja lain..yang sakit makin sakit menunggu..

    ReplyDelete
  70. Td pergi klinik kesihatan temin kampung pisang jerantut pahang,baru nak buka..Xplh kita tunggu lepas tu boleh pula dia sound xboleh sabar ke sabar la nak buka pintu lepas tu buka pintu amboi bukan main marah lagi nak tunjuk perasaan konon buka terus hempas kuat2..Ko ingat aku takut tahu la awok tu mengandung tp sebagai nurse adab tu mana..Aku ckp aku nk buat report dia ckp buat la...Biadap.Akhlak xde mcm ni ke layan pesakit..Dah ade temujanji dtg je ikot time ni bila kita ikot time dia ckp sabar plk..Bila xikot time marah2 plk..Layanan xmemuadkan..Kalau xnak jadi nurse berhenti je jafa suami dan anak tu baik2 dekat rumah..

    ReplyDelete
  71. Td pergi klinik kesihatan temin kampung pisang jerantut pahang,baru nak buka..Xplh kita tunggu lepas tu boleh pula dia sound xboleh sabar ke sabar la nak buka pintu lepas tu buka pintu amboi bukan main marah lagi nak tunjuk perasaan konon buka terus hempas kuat2..Ko ingat aku takut tahu la awok tu mengandung tp sebagai nurse adab tu mana..Aku ckp aku nk buat report dia ckp buat la...Biadap.Akhlak xde mcm ni ke layan pesakit..Dah ade temujanji dtg je ikot time ni bila kita ikot time dia ckp sabar plk..Bila xikot time marah2 plk..Layanan xmemuaskan..Kalau xnak jadi nurse berhenti je jaga suami dan anak tu baik2 dekat rumah..

    ReplyDelete
  72. Gi kk alor gajh,tok checkup,,,tpi lmbt sgt staff nkbt kje ,,bru lh nk g sne,nk g sni,,,,nk gelak2,borak2,cube bt kje tu ngn pntas,,lpas tu bila bby dh ngis2,mula lh ckap mcm2,kita pn kdang2 xblh thn,,ape lg bby2,klu biasa nurse smua ok je ngn bdak2,,,ni mcmnjmpa hntu,,muka bgis je,,.Lpas ni tlg lh bt kje ngn pantas,,

    ReplyDelete
  73. saya ingin membuat aduan mengenai staf nurse di klinik desa kampung paya kluang johor . tak tahu lahh mmg dari dulu kot staf situu sume biadap takde budi bahasa dgn patien . org dtg hujan hujan bawak baby 5 bulan nak checkup , sebelum scan qr tuu masuk lah dulu nak bagi buku untuk kenalkan diri sbb sebelum nie check dkt kk lain , tapi sbb pindah umah tu kene tukar dkt klinik puaka tuu . nak dijadikan cite satu hari tuu prgi lah kk kamoung paya sbb anak checkup 5 bulan , kebetulan masa dtg tuu tngah hujann . so bawak masuk anak dulu nak selamatkan dari kene hujann , kite masukk konon nak kenalkan diri lah dulu nak bagi buku pink , sekali salah sorang staf situ kate "tu dkt luar tuu pegi tulis nama dgn scan suhu dulu , masuk pasaraya pandai pulakk buat tanpe disuruhh . dkt sini jadi tak tahu nak buat ape" . wehh biadap gile kot mulutt dyee , buta agaknye dkt luar tu hujan aq nak selamatkan anak aq dari kene hujan . harap lah pihak kkm amek tindakkan dkt staf kk kampung paya kluang johor yg terlalu biadap dgn patien . turun temurun lah klinik tuu staf biadap , and ramai jugak yg complain dari dulu mmg staf situ sume mulut longkang . sekian

    ReplyDelete
  74. Sye nak buat aduan dekat doktor india kt klinik desa sungai udang klang..sye dtg dari pukul 7.41am sampai sekarang da pukul 11.30am xkena panggil dengan doktor pon..jumpa nurse semua da siap awal dah..tinggal kena jumpe doktor je..saye tgh pregnant 37weeks..dari pagi tdi tak makan apa²..

    ReplyDelete
  75. Ada sorang nurse di klinik kesihatan Rinching tengah, Semenyih buat kerja cincai. Layan pesakit macam nak xnk je. Langsung xguide ibu mengandung yang baru first time nk bukak buku pink. Terpinga2 orang yang first time dtg ni
    lpastu marah2 bila org bertanya

    ReplyDelete
  76. Kk tanjung berembang. Jururawat desa bagi appointment cucuk vaksin anak hari public holiday. Bila call angkat telefon tapi buat2 senyap seolah2 telefon rosak. Telefon kali kedua tak diangkat. Bila datang klinik pada hari public holiday selamba cakap klinik tutup. Habis tu kenapa suruh sy datang? Buang masa. Bila datang hari temujanji seterusnya tak boleh cucuk vaksin anak lagi kerana tiada pairing. Kenapa tak check awal2 waktu beri tarikh temujanji? Menyusahkan org naj datang banyak2 kali. Nurse desa tapi berlagak senyum pun tak nak. Tak ada cakap sorry apa bila terlepas pandang. Selepas tu bagi tarikh baru sy tak dapat datang sebab anak tak sihat. Pandai terhegeh-hegeh telefon tanya tak datang ke klinik ke. Mentang2 situ org tak ramai buat keje sambil lewa. Meluat setiap kali nak pegi klinik bawak anak

    ReplyDelete
  77. Di klinik uct shah alam memang terbaik👍👍👍👍 saya dah cabut gigi yg ke 5 kali..nirse dekat situ semua nye terbaik👍👍👍👍

    ReplyDelete
  78. Kerajaan memang terok. tp ade yg ok2 je. Ade yg kasar. Adeyg blagak ade yg sombong. Biase lah Tu manusie

    ReplyDelete
  79. Klinik Perdana Medical Center Silibin, Ipoh..charging patient so expensively. I have seen the doctor checking the patient's occupation and rising cost from Rm40 to Rm60. each visit minimum charge rm80 at this pandemic time.

    ReplyDelete
  80. Kk koperasi polis..nurse smua ok2 ..tp nk jmpe nurse sja kne tggu 2 jam...2 pn xpnggl2 lg...org y dtg lmbat dri sy pn dh blk..dh tukar wajah bru dh...dri xskt pinggang jd skt pnggang tggu lme ngat...������

    ReplyDelete
  81. Layanan staff bahagian pendaftaran yang bernama Zuriyah binti Abdul Manaf di KK Gunung Semanggol sangat tidak memuaskan. Saya memang perlu berjumpa dengan doktor tersebut di klinik itu selepas membuat pemeriksaan di hospital, dengan sikap ketidak jujurannya mengatakan bahawa doktor tersebut tiada padahal doktor tersebut ada. Saya turut dimarahi, ditengking dan difitnah bahawa saya memasuki bilik doktor tanpa kebenaran olehnnya sehingga pesakit lain yang sedang menunggu memerhati kejadian yang berlaku.Padahal saya terserempak doktor tersebut di luar.Hal ini menyebabkan air muka saya tercemar di khalayak ramai.Bukan itu sahaja, layanan sangat biadap dan sangat tidak mesra itu diberikan kepada pesakit warga emas dan pesakit lain.

    ReplyDelete
  82. Sya ingin buat aduan di klinik gigi kerajaan simpang renggam johor.. Minta cabut gigi tapi gigi lain yg d cabut, sekarang nak marah pon tak guna, bukan boleh kasi kembalikan gigi tu.. Doktor xbole bezakan ke gigi elok dgn yg rosak!!

    ReplyDelete
  83. Klinik kesihatan ibu dan anak taginambur kota Belud sabah,staff yg melayani pelanggan dgn cara tutur bahasa yg tidak sopan dan menengking pelanggan dgn bahasa mengganggu emosi yg tidak selesa kepada pelanggan..isteri sy sendiri baru sahaja tdi di maki2 depan awam dlm kawasan klinik tersebut..akibat kejadian isteri sy skrg mengadu pada sy ingin menggugurkan kandungannya sebap seorg individu staff klinik tersebut telah menimbulkan perasaan emosi yg tidak selesa dgn kejadian tersebut,perkara ini bukan setakat sekali dua staff lakukan kepada pihak pelanggan lain namun mungkin mereka yg menerima nasib yg sama tidak tahu untuk mengaduhkan perkara ini kepada siapa yg blh mengambil tindakan yg sewajarnya terhadap perilaku staff tersebut..dgn ini saya yg merasakan setuasi ini ingin membuat aduan susulan tentang kejadian perkara ini..@mohon pihak JKKM ambil tindakan undang-undang yg sewajarnya atas tuduhan layanan staff yg tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih pihak yg bertanggungjwp Kerna sudah menjawab aduan sy🙏bukan niat untuk memburukkan siap2,cuma ingin perkara ini di beri perhatian🙏apa2 pun sy ingin memohon maaf atas aduan saya sebentar tadi,yg kita mahukan saling menghargai sesama🙏terima kasih pihak JKKM👍🙏🤝

      Delete
  84. Secara amnya staf nurse di klinik desa cahaya baru kebanyakan ok, ramah, sopan santun, berhemah. Tapi saya terkejut tadi, dapat staff nurse yg jaga kawasan zon A, tidak.mesra dan tidak.berbudi bahasa. Saya menunggu dari pagi untuk buat buku pink, makan masa sikit lah, saya bawa anak kecil bersama. Pagi saya tak sempat bersarapan sgt. Ketika jumpa staf nurse berkenaan anak kecil saya tgh makan kerepek pisang. Nurse tersebut dgn kasar tanya anak saya, mak kau tak bagi makan nasi ke , mak kau tak bagi makan ke dik. Saya seorang pesakit mdd. Saya rasa terganggu emosi bila nurse kasar mcm tu. Saya rasa sgt bersalah terhadap anak saya sbb tak sempat bagi nasi. Nada suara nurse tersebut kasar dan tidak mesra sehingga membangkitkqn keresahan saya. Saya harap nurse tersebut lebih prihatin dan tidak byk prasangka lah sbb masa saya dedahkan saya pesakit mdd nurse tersebut membuat andaian bukan2 tentang kesihatan mental saya. Lagi satu, kalau sedang merujuk satu pesakit fokuslah pada satu pesakit je.jgn sibuk pada pesakit lain melainkan betul2 perlu. Saya rasa annoyed dgn nurse tu saya fikir dia tgh bercakap dgn saya rupanya tgh ckp dgn org lain. Kalau boleh saya taknak dedahkan pun saya pesakit mdd, sbb saya malu dan takut dgn tanggapan org tapi nurse tersebut tidak sensitif pada isu ini. Saya tiada masalah lain memandangkan ini klinik kerajaan. Saya cuma mohon baiki attitude sbb saya pun dah jaga attitude saya sebaik.mgkin terhadap nurse, berterima kasih, senyum semua. Stakat ni saya paling puji kk abd samad nurse sana semua ok je dan saya tidak terlalu lost bila berurusan di sana. Pasal waktu menunggu tu, saya boleh bersabar.saya tidak kesah. Jgn lah beri alasan tu sifat semulajadi , awk kan kerja menjaga masyarakat, kena pandai santuni masyarakat. Kalau burn out sekalipun boleh je kan pergi kaunseling atau terapi cara kerja. Hm

    ReplyDelete